دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت دی فایل

عنوان کامل پایان نامه :

مطالعه  روابط اجتماعی در آثار سعدی و تطبیق آن با نهج ­البلاغه

قسمتی از متن پایان نامه :

 

بقیه خطبه های نهج البلاغه خیلی مورد توجّه نبودند. زیرا جامعه ظرفیت آن را نداشت که از سایر خطبه ها هم استفاده شود. جامعه به سوی یک سری از ارزشها گرایش داشت و  بر اساس همین ارزشها از خطبه های نهج البلاغه استفاده می کردند. شایدصد سال می گذشت حتّی یک نفر هم پیدا نمی شد که فرمان امیرالمؤمنین را به مالک اشتر که گنجینه ای از دستورهای سیاسی و اجتماعی می باشد مطالعه کند. زیرا روح جامعه این نشاط و تمایل را نداشت.برای مثال آنطور که متفکّر بزرگ شهید مطهری که آثار زیادی را درمورد امام علی (ع) و نهج البلاغه نوشته اند در کتابش «بشر کامل» می گویند:« روزی امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: فَإنّی سَمِعتُ مِن رَسُولِ اللهِ (ص) یَقُولُ مَن غَیرِ مَوطِنٍ لَن تَقَدَّسَ أُمَهٌ لا یُوخَذُ لِلضَعیفِ فِیهَا حَقَهُ مِنَ القَوِی غَیرَ مُتتبِع.» نهج البلاغه، نامه 31) می گوید که از پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلّم) مکرّر شنیدم که می فرمود: هیچ امّتی به مقام قداست، طهارت، مبرّا و خالی بودن از عیب نمی رسد، مگر قبلا به این مرحله رسیده باشد که ضعیف در مقابل قوی بایستد و حقّ خود را مطالبه کند ؛ بدون اینکه لکنت زبان پیدا کند.

جامعه چندین سال قبل نمی توانست این هدف را در خود هضم کند زیرا آن چیز که که در جامعه آن روز، ارزش بود مسائلی دیگر بود.  کلام علی (علیه السّلام) که همه ارزشهای انسانی در آن موجود می باشد و این ارزشها در تاریخ زندگی و شخصیت علی علیه السّلام موجود می باشد.» (مطهری، 1373:ص 54)

 

 3-6- ارزشهای اجتماعی نهج البلاغه

درنهج البلاغه، همه مسائل و موضوعات مطرح شده می باشد و  اگر کسی بخواهد در هر زمینه ای که  دیدگاه علی (علیه السّلام) را بداند به راحتی می تواند با جست و جو در لابلای خطبه ها، حکمت ها و کلمات قصار به جواب موردنظر خود برسد اما گویا مسائلی که بیشتر مدّ نظر علی (علیه السّلام) بوده می باشد؛ حقوق اجتماعی، عدالت، برابری، مبارزه با ظلم بوده می باشد و دیگر نحوه و روش اداره جامعه بوده می باشد که خود ایشان هم در امور کشورداری  به طور کامل به این مسائل پایبند بوده می باشد. یعنی همان روش صاف و صادقانه و خالی از غلّ و غش را که در کتاب خود، اظهار می کند در اداره امور هم از آنها پیروی می کرد و به هیچ وجه حاضر نبود که مکر، حیله و فریب را در کار خود دخالت دهد.

 

 3-7- راههای اجرای نظم و قانون از دیدگاه امام علی(ع)

از دیدگاه امام علی (ع)،از آنجا که جامعه و زندگی اجتماعی یکی از عوامل مهم تربیتی برای بشر محسوب می شود؛سلامت، اصالت، رشدو کمال انسانها به سلامت و اصلاح جامعه بستگی دارد. لذا بایستی به جامعه و نحوه اداره امور و کارها ی آن بسیار توجّه کرد و راههای سلامت و پیشرفت و ترقّی آن را شناخت و علت های فساد و عقب ماندگی جامعه را هم مطالعه کرد. همان طوری که نهج البلاغه هم سلامت و اصلاح جامعه را در گروی اجرای نظم و رعایت قانون و مقرّرات می داند که اگر اینها رعایت نشوند هرج و مرج، فساد، تباهی، تجاوز به حقوق دیگران را در پی خواهد داشت. امام علی (علیه السّلام) در خطبه ای بسیار ارزشمند نتیجه برقراری نظم و قانون و رعایت صحیح حقوق فرد و جامعه را این گونه مطالعه می کند «پس هرگاه که مردم حقوق حکومت را ادا کنند و حکومت نیز حقوق مردم را رعایت کند؛ حق و عدالت در میان آنان قوی می شود و راه دین و دینداری، استوار و جاودانه می شود و علائم تحقّق عدالت اجتماعی رخ می نماید. امور زندگی فرد و جامعه در مجرای اصلی خود قرار می گیرد و آن زمان می باشد که جامعه و زمانه اصلاح می شود.» (نهج البلاغه، خطبه  216،ص248).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

الف-هدف  اصلی پژوهش:مطالعه روابط اجتماعی در آثار سعدی و تطبیق آن با نهج البلاغه

ب-هدف های فرعی پژوهش

1-مطالعه و نمایاندن روابط اجتماعی و اظهار ارزشهای دینی و ادبی آن.

2-دیدگاه امام علی (ع) در مورد ارتباط با گروه های مختلف مردم.

3- دیدگاه سعدی شیرازی در مورد نحوه ارتباط با گروه های مختلف مردم.

4-تفاوت ها و شباهت های دیدگاه های آنان در زمینه های مختلف.

از لینک زیر ، روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان : مطالعه  روابط اجتماعی در آثار سعدی و تطبیق آن با نهج ­البلاغه