عنوان:

طراحی و پیاده­ سازی رفع کننده­ تناقض در یک سیستم تصمیم ­همیار هوشمند مبتنی بر تنوع نقطه نظرات

استاد راهنما:

دکتر شهرام جعفری

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

فهرست مطالب:

فصل اول. مقدمه……………………….. 1

1-1- مقدمه………………………. 2

1-2- رفع ناسازگاری………………………... 3

1-3- سیستم­های تصمیم ­همیار و سیستم­های تصمیم­ همیار هوشمند……… 4

1-4- هدف از این پایان ­نامه……………………….. 6

1-5- نگاه کلی به فصول پایان­ نامه……………………….. 6

فصل دوم. روش­های رفع ناسازگاری…………………………. 7

2-1- مقدمه……………………….. 8

2-2- بعضی استراتژی­های ساده برای رفع ناسازگاری.……………………….. 9

2-3- رفع ناسازگاری با بهره گیری از یک مقدار سودمندی.……………………….. 13

2-4- رفع ناسازگاری با بهره گیری از هزینه­های تخمین زده شده­ی تصادفی…….. 15

2-4-1- تخمین امید ریاضی هزینه……………………….  17

2-4-2- برآورد بازگشتی ……………………….  18

2-4-3- رفع ناسازگاری ……………………….  19

2-5- رفع ناسازگاری با بهره گیری از برنامه ­نویسی خطی.……………………….. 21

2-6- رفع ناسازگاری با بهره گیری از تئوری بازی..………………………. 22

2-7- رفع ناسازگاری با بهره گیری از مدل گراف.………………………... 23

2-8- رفع ناسازگاری با بهره گیری از طریقه سلسله مراتبی تحلیلی و بهبود آن…….. 25

فصل سوم. سیستم­های تصمیم ­همیار هوشمند…………………………. 31

3-1- مقدمه……………………….. 32

3-2- ویژگی­های سیستم­های تصمیم ­همیار هوشمند.……………………….. 33

3-3- معرفی چند سیستم تصمیم ­همیار هوشمند با ساختارهای متفاوت…………….. 36

3-3-1- بهره گیری از الگوریتم­های تکاملی در ساختار IDSS ……………………….

3-3-2- بهره گیری از عامل هوشمند در ساختار IDSS ……………………….

3-3-3- بهره گیری از روش­های داده ­کاوی و شبکه­ های عصبی مصنوعی در ساختار IDSS ……………….

3-3-4- بهره گیری از یک روش تصمیم­ گیری مبتنی بر منطق فازی در ساختار IDSS ……………………….

3-3-5- بهره گیری از استنتاج مبتنی بر مورد در ساختار IDSS ……………………….

3-3-6- بهره گیری از مولفه های مبتنی بر قانون در ساختار IDSS ……………………….

فصل چهارم. بازی­های کامپیوتری استراتژیک بلادرنگ و سیستم­های هوشمند مرتبط با آنها….. 57

4-1- مقدمه.ذ 58

4-2- ویژگی­های بازی­های استراتژیک بلادرنگ.ذ… 59

4-3- مروری بر سیستم­های هوشمند مرتبط با بازی­های استراتژیک بلادرنگ………. 63

فصل پنجم. سیستم پیشنهادی…………………………. 71

5-1- مقدمه……………………….. 72

5-2- معرفی سیستم پیشنهادی..………………………. 73

5-3- مولفه­ های اصلی سیستم پیشنهادی………………………... 74

5-4- روش رفع ناسازگاری بکار برده شده در سیستم پیشنهادی……….. 77

فصل ششم. ارزیابی و نتایج…………………………. 80

فصل هفتم. نتیجه ­گیری و کارهای آینده……………………….. 89

فهرست منابع……………………………. 92

چکیده:

رفع ناسازگاری یک رویه­ی مهم در بسیاری از سیستم­های هوشمند مانند سیستم­های مبتنی برقانون می­باشد. این رویه، ترتیب اجرای قوانین را در شرایطی که بیش از یک قانون برای اجرا هست، تعیین می­نماید. برای رفع ناسازگاری، روش­های مختلفی هست. در این پژوهش، به مقصود رفع ناسازگاری در یک سیستم مبتنی بر قانون، از پیگیری نقطه نظرات مختلف در مسیرهای استنتاج مجزا، بهره گیری شده می باشد. این سیستم، یک سیستم تصمیم ­همیار هوشمند می باشد که در هنگام وقوع ناسازگاری، با در نظر گرفتن خطوط استنتاج جداگانه برای هر یک از قوانین ناسازگار، امکان آگاهی از تمامی انتخاب­های ممکن را برای تصمیم­گیرنده فراهم می­سازد.

به طورکلی، سیستم­های تصمیم­ همیار هوشمند با وارد کردن تکنیک­های مختلف هوش مصنوعی در ساختار سیستم­های تصمیم­همیار، این سیستم­ها را به مقصود طرفداری بیشتر و ارتقاء تصمیم­گیری، بهبود بخشیده­اند.

سیستم تصمیم­همیار هوشمندی که در این پژوهش ارائه شده، به مقصود یاری­رساندن به یک بازیکن در یک بازی استراتژیک بلادرنگ پیاده­سازی شده می باشد. ایجاد برنامه­های کامپیوتری در ارتباط با بازی­های استراتژیک بلادرنگ، یک زمینه­ جدید در حیطه­ی بازی در هوش مصنوعی به حساب می­آید. این برنامه­ها محدود به ایجاد حریفان هوشمند به مقصود سرگرم کردن بازیکن­های انسانی نمی­باشد و امرزوه شبیه­سازهایی با کارایی بالا جهت تمرین افراد نظامی، از خواسته­های مطرح بوده و تحقیقات هوش مصنوعی در زمینه­ این نوع از بازی­ ها، علاوه بر تولیدکنندگان تجاری بازی­ها، از طرفداری­های وسیع بعضی از موسسات دفاعی نیز برخوردار می­باشد.

نتایج بدست آمده از ارزیابی سیستم ارائه شده در این پژوهش، حاکی از آن می باشد که بازیکن به کمک این دستیار هوشمند می­تواند عملکرد بهتری نسبت به سایر بازیکنان داشته باشد.

فصل اول: مقدمه

1-1- مقدمه جستجو در سایت :   

مسائل بسیاری وجود دارند که محدود به یک راه­حل منحصر به فرد نمی­باشند. علاوه براین، بعضی از مسائل ممکن می باشد تعداد نامحدودی مسیرهای پاسخ مشابه، داشته باشند. یک ناسازگاری[1] هنگامی روی می­دهد که تصمیم­های گوناگونی، متناظر با مسیرهای پاسخ متمایز، فراهم باشد.

به گونه کلی در سیستمی که دارای مجموعه­های نسبتاً بزرگی از قوانین و حقایق باشد، درج یک حقیقت می­تواند منجر به صحیح شدن ارزش چندین قانون و در نتیجه فعال شدن آنها گردد. هر ترتیبی از اجرای این قوانین، می­تواند نتایج متفاوتی را به دنبال داشته باشد که در این صورت این مجموعه از قوانین، مجموعه­ی قوانین ناسازگار نامیده می­شوند. یک استراتژی رفع ناسازگاری ترتیبی را برای اجرای این مجموعه از قوانین تعیین می­نماید.

سیستم­های هوشمند از قبیل سیستم­های مبتنی بر قانون، ابزارهای برنامه­ریزی، و ساختارهای وابسته به دانش، از استراتژی­های متفاوتی برای رفع ناسازگاری بهره گیری می­کنند] 2[.

در این پژوهش در آغاز در ارتباط با این شیوه­های متفاوت توضیحاتی ارائه می­گردد و پس از آن ایده­ایی که به مقصود رفع ناسازگاری در سیستم پیشنهادی بکار برده شده، تبیین داده می­گردد. سیستم پیشنهادی یک سیستم تصمیم­همیار هوشمند می باشد که به مقصود یاری رساندن به یک بازیکن در یک بازی استراتژیک بلادرنگ طراحی و پیاده­سازی شده و تبیین ساختار و ویژگی­های آن در فصول آتی آمده می باشد. همچنین در این پایان­نامه در ارتباط با سیستم­های تصمیم­همیار هوشمند و ساختارهای مختلفی که محققان برای پیاده­سازی این سیستم­ها در نظر گرفته­اند، نیز مطالبی ارائه شده می باشد.

2-1- رفع ناسازگاری

در بسیاری از سیستم­های مبتنی بر قانون، موتور استنتاج، یک مولفه­ی نرم­افزاری می باشد که در هنگام اجرای برنامه­ی کاربردی، بر روی مجموعه ­ایی از قوانین، استنتاج می­کند. مانند مهمترین وظایفی که توسط موتور استنتاج صورت می­گیرد، رفع ناسازگاری می باشد] 47[. به گونه کلی، رفع ناسازگاری، یک استراتژی، برای انتخاب ترتیب اجرای قوانین می باشد هنگامی که بیش از یک قانون بتواند اجرا گردد.

برای رفع ناسازگاری روش­های مختلفی هست. ساده­ترین راه­حل، انتخاب تصادفی قوانین می باشد. در بعضی از استراتژی­ها، مانند مهمترین فاکتورهایی که در انتخاب قوانین موثر می باشد مقدار اولویتی می باشد که توسط سازنده­ی سیستم به هر قانون اختصاص داده می­گردد که در این روش برای قوانین با الویت یکسان بایستی از روش دیگری بهره گیری گردد. روش­های خبره­تر از اطلاعات آماری مرتبط با موفقیت­ها و عدم موفقیت­های پیشین در هنگام بکار بردن قوانین مختلف، به مقصود پی­بردن به احتمال موفقیت، بهره گیری می­کنند. همچنین بعضی از روش­ها، هزینه­های قوانین را که نشان­دهنده­ی کوشش­هایی می باشد که حل­کننده­ی مسئله برای انجام اعمال به آن نیازمند می باشد (مانند زمان) بحساب می­آورند] 2[.

روشی که در این پژوهش به مقصود رفع ناسازگاری بکار برده شده، با در نظر گرفتن یک خط استنتاج جداگانه برای هر یک از قوانین ناسازگار در طی طریقه استنتاج، تمامی حالات ممکن برای اولویت­بندی در اجرای قوانین را تحت پوشش قرار می­دهد.

3-1- سیستم ­های تصمیم­ همیار و سیستم­های تصمیم­ همیار هوشمند
دانلود متن کامل در سایت sabzfile.com
به گونه کلی، اخذ تصمیم، یکی از مهم­ترین و حساس­ترین فعالیت­هایی می باشد که در هر سازمان و یا تشکیلاتی صورت می­گیرد] 48[. برای پشتیبانی و طرفداری از این طریقه پیچیده، دسته­ی متنوعی از   سیستم­های اطلاعاتی مستقل بنام سیستم­های تصمیم­همیار، در طی دو دهه­ی گذشته به وجود آمده­اند. این سیستم­ها به صورت ابزارهای مبتنی بر کامپیوتری که به مقصود پشتیبانی از طریقه پیچیده­ی اخذ تصمیم و حل مسئله ایجاد می­شوند، تعریف و در جهت ایجاد محیطی برای تحلیل مسائل، ساخت مدل­ها و شبیه­سازی رویه­ی تصمیم­گیری و برنامه­ های تصمیم­ گیرندگان طراحی می­گردند] 49[.

این سیستم­های اطلاعاتی، که به مقصود طرفداری فعل و انفعالی از تمامی مراحل طریقه اخذ تصمیم یک کاربر، طراحی می­شوند، می­توانند شامل تکنولوژی­هایی برگرفته از زمینه­های علمی مختلف شامل حسابداری، علوم شناختی، علوم کامپیوتر، اقتصاد، مهندسی، مدیریت، آمار و … باشند و اغلب از سه مولفه­ی زیرسیستم داده، زیر سیستم مدل (که دارای مکانیزمی برای پردازش داده می­باشد) و زیرسیستم ارتباط با کاربر، تشکیل شده­اند] 19[.

اگرچه، سیستم­های تصمیم­همیار با بکار بردن منابع اطلاعاتی و ابزارهای تحلیل گوناگون، شرایط بهتر و با کیفیت بیشتری را برای تصمیم­گیرندگان فراهم می­سازند و داشتن یک تأثیر حمایتی به جای جایگزینی کامل افراد در طریقه اخذ تصمیم، از اهداف اصلی آنهاست] 12[، اما نمی­توان آنها را به عنوان یک همیار هوشمند برای تصمیم­گیرندگان در نظر گرفت. سیستم­های تصمیم­همیار هوشمند، برای مسائل عمومی­ایی که به تصمیم­گیری­های مکرر نیاز دارند، مفید و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند. این سیستم­های محاوره­ایی مبتنی بر کامپیوتر، برای حل مسائل نیمه ساخت­یافته، از، ترکیب داده و دانش تخصصی و مدل­هایی که برای طرفداری از تصمیم­گیرندگان در سازمان­ها بکار می­رود، با تکنیک­های هوش مصنوعی، بهره گیری می­کنند] 50[.

تعاریف مختلفی از تفاوت­های میان یک سیستم تصمیم­همیار و یک سیستم تصمیم­همیار هوشمند هست که این امر به دلیل وجود انواع مختلف سیستم­های تصمیم­همیار هوشمند می­باشد. در این سیستم­ها، عملکرد هوشمندانه در تصمیم­گیری، با بهبودهایی نظیر ارتقاء سیستم مدیریت پایگاه مدل و یا تقویت فاصل کاربر با بهره گیری از تکنیک­های گوناگون هوش مصنوعی مانند پردازش زبان طبیعی و یا سایر تکنیک­های مشابه، میسر شده می باشد. همچنین، این نوع از سیستم­ها با طرفداری از مسائلی با عدم قطعیت، امکان پشتیبانی از محدوده­ی وسیع­تری از تصمیمات را فراهم ساخته و می­توانند قلمروهایی را کنترل و مدیریت نمایند که در آنها طریقه تصمیم­گیری پیچیده­تر بوده و علاوه بر مهارت و خبرگی، به ارزیابی اثر راه­حل پیشنهادی نیز نیاز دارد. از دیگر مزایای سیستم­های تصمیم­همیار هوشمند نسبت به سیستم­های تصمیم­همیار، بهبود سازگاری در تصمیمات، بهبود تشریح و تفسیر و توجیه پیشنهادات ارائه شده توسط سیستم می­باشد] 19[.

Holsapple و Whinston از اولین محققانی بودند که به طراحی و مطالعه­ی سیستم­های تصمیم­همیار هوشمند، پرداختند] 51[. آنها مشخصه ­های زیر را برای این سیستم­ها پیشنهاد دادند:

– این سیستم­ها شامل انواع مختلف دانش که نمودهای انتخاب شده­ایی از دنیای تصمیم­گیرنده را توصیف می­کنند، می­باشند.

– این سیستم­ها دارای توانایی بدست آوردن و نگهداری دانش توصیفی[2] مانند نگهداری رویداد[3] و انواع دیگر دانش هستند.

– این سیستم­ها می­توانند دانش را به شیوه­های مختلف تولید نموده و ارائه دهند.

– آنها می­توانند دانشی را برای ارائه یا بدست آوردن دانش جدید، انتخاب نمایند.

– این سیستم­ها می­توانند به صورت مستقیم (هوشمند) با تصمیم­گیرنده در ارتباط باشند.

اگرچه این سیستم­ها حامیانی هوشمند و بشر­گونه در طریقه تصمیم­گیری هستند، اما تصمیم­گیرندگان بایستی تصمیمات نهایی و بحرانی را خود اتخاذ نمایند.

4-1- هدف از این پایان ­نامه

هدف از این پایان­ نامه، ارائه­ی یک سیستم تصمیم­همیار هوشمند می باشد که در هنگام وقوع ناسازگاری، برای هر یک از قوانین ناسازگار، یک خط استنتاج مجزا را در نظرگرفته و با پیشبرد استنتاج در هر یک از این خطوط، امکان آگاهی از نتایج انتخاب هر یک از راه­حل­های ممکن را برای تصمیم­گیرنده فراهم می­سازد. این سیستم، یک سیستم مبتنی بر قانون می باشد که به مقصود یاری­کردن یک بازیکن در یک بازی استراتژیک بلادرنگ طراحی و پیاده­سازی شده می باشد.

در این پژوهش، روش­های گوناگونی که به مقصود رفع ناسازگاری در سیستم­های هوشمند بکار برده شده و نیز ساختارهای مختلفی که برای سیستم­های تصمیم­همیار هوشمند مورد بهره گیری قرار گرفته، مطالعه و ارائه شده می باشد.

5-1- نگاه کلی به فصول پایان ­نامه

مطالب یاد شده در این پایان نامه در قالب هفت فصل آورده شده‌اند. در فصل دوم، روش­های گوناگون رفع ناسازگاری تبیین داده شده و فصل سوم به اظهار ساختارهایی که برای سیستم­های تصمیم­همیار هوشمند در تحقیقات مختلف ارائه شده، می­پردازد. در فصل چهارم بازی­های کامپیوتری استراتژیک بلادرنگ معرفی و ویژگی­های سیستم­های مربوط به این نوع از بازی­ها مطرح شده می باشد. فصل پنجم، ساختار و مولفه­های سیستم پیشنهادی و نیز روش رفع ناسازگاری بکار برده شده در این سیستم را تبیین می­دهد. ارزیابی سیستم پیشنهادی و نتایج آن در فصل ششم آورده شده و فصل انتهایی نیز به نتیجه ­گیری و ارائه­ کارهای آینده­ می­پردازد.

[1] Conflict

2 Descriptive knowledge

[3] Record keeping

تعداد صفحه : 111

قیمت : 14700 تومان

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد : استخراج ویژگی مناسب برای تشخیص سیگنال­های حرکات ارادی EEG

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :       

****         serderehi@gmail.com